torsdag 15 september 2011

Ett trollsländeforum värt namnet nu, tack!


Obs! Det tidigare kommentarsproblemet, som vi hört om från flera håll, är nu löst. Det var en inställningsgrej. Så ni som haft kommentarer ni velat ge till tidigare texter och inte lyckats kan göra det nu.

En dag förra veckan hade vi 519 unika besökare på vår blogg. Det stora antalet, som är en rejäl bit över det normala, beror förstås på fyndet av Sympetrum pedemontanum i Småland och satte återigen fingret på bristen på ett ”riktigt” svenskt trollsländeforum. Det blir allt mer uppenbart att det stora intresset inte har någon självklar samlingspunkt. Var går man ut med information om fynd? Vem ansvarar för att sprida och redovisa nya landskapsfynd? Hur får man koll på fenologin i landet eller regionalt? Hur får man hjälp med och var kan man diskutera artbestämning? Det finns varken någon tidning eller nätverk eller ens en självklar förening för trollsländeintresserade att samlas i.

Visst finns Artportalen och Artportalen2 lanseras i november, men det är inte rätt forum för mer än just rapporter av observationer och foton knutna till dessa. Det finns också två regionala inventeringsprojekt (Skåne och Östergötland), men dessa är just regionala och fokus ligger på inventeringar. Ett forum av typen som finns i Danmark hade varit mycket nyttigt. Det saknas ett forum för debatt och diskussion, något vi f.ö. tycker sker alldeles för lite, men det blir förstås så när det saknas forum för det. Det finns en Facebookgrupp, men den är långt ifrån optimal såväl i struktur som i tillgänglighet då inte alla vill ansluta sig till s.k. sociala nätverk.

Vi vill väcka frågan, för som det är nu hamnar vi trollsländeskådare mellan stolarna. Många är fågelskådare, men givetvis är Club 300, SOF m fl fågelföreningar fel forum, förutom för någon enstaka artikel eller reportage. Men likaså är de entomologiska föreningarna fel då dessas fokus inte ligger på det vi är intresserade av:: trollsländor. Dessa föreningar är helt enkelt för breda för de allra flesta som är nyfrälsta trollsländeskådare. Sen kan man också fråga sig, om dessa föreningar verkligen vill ha fler medlemmar, för de har haft en väldigt stor möjlighet att locka dessa de senaste två-tre åren, men istället märks ingenting öht. När hade Entomologisk Tidskrift eller Fazett senast en artikel om trollsländor? Jo, senaste artikeln i ET om trollsländor är från 2006 (Tommy Karlsson: Två nya trollsländor för Östergötland – Johanssons flickslända Coenagrion johanssoni och bred kärrtrollslända Leucorrhinia caudalis). Den senaste i Fazett är från 2003(!) (Ivan Kruys: En ny trollsländeart för Sverige?).

Bortsett från en kort recension av den svenska trollsländeboken och ett upprop från det skånska trollsländeprojektet (båda i ET) märks ingenstans i dessa två tidskrifter något öht om att det finns ett jättestort uppsving kring intresset för trollsländor. Visst kan man vända på det och säga, att det ligger i trollsländeskådarnas eget intresse att skriva om vi vill att det ska publiceras något. Detta är ett uselt argument, för det måste väl ändå ligga i föreningarnas egna intressen att locka fler medlemmar? Dessutom har ”vi” faktiskt skrivit i olika forum, t ex Roadrunner och Fauna&Flora. Hur som helst, så är förstås skälet istället det, att, som vi skrivit om tidigare t e x här, så är det väldigt få som ser sig själva som entomologer. Hur många ägnar er aktivt åt insamling av trollsländor? Hur många av er som läser detta är medlemmar i en entomologisk förening? Inte särskilt många, eller hur? Och varför ska man  det bara för att man är intresserad av trollsländor? Enda skälet är väl att det inte finns några alternativ. Missförstå oss inte, vi har verkligen inget emot dessa föreningar (är medlem i båda), vi vill bara sätta fingret på problemet vad som saknas. Vi vill läsa om trollsländor och vi vill helst läsa vad andra har skrivit, inte behöva skriva allt själv.
Vem tar ansvaret för trollsländorna i Sverige? Vem orkar, vill och kan sätta igång att starta ett nätverk, förening eller hemsida, där vi alla kan diskutera fynd och artbestämning; publicera bilder, tips, länkar, reserapporter och artiklar; samordna exkursioner, ordna föredrag och resor; redovisa landskapsfynd, fenologirekord; sprida de senaste nyheterna och larma ut fynd, osv. Kanske t o m nyhetsblad eller på sikt en tidskrift.

Vi har ingen lösning på detta, vi vill bara sätta fingret på problemet, på bristen av lämpligt forum när man t ex vill sprida information om ett spännande fynd. Det var denna brist som gjorde att upptäckarna av S. pedemontanum tog kontakt med oss och frågade om vi kunde tänka oss att hjälpa dem publicera deras historia.

Givetvis är vi medvetet något provokativa, men – handen på hjärtat – visst har vi rätt? För var läser du om de mest spännande fynden från 2010-2011? Var kan du läsa senaste nytt om Anax parthenope, Aeshna affinis, Lestes barbarus, Sympetrum pedemontanum, m fl arters uppträdande i Sverige? På flera håll förstås, t ex här på vår blogg, på Ottenbys hemsida, i Pavs blogg, på Artportalen m fl platser, men det är spretigt och beror helt på personliga engagemang. Det finns inget samlat, inget officiellt. Hur ändrar vi på detta? Diskutera och kommentera gärna, och gör det gärna direkt här på vår blogg.

/Magnus och Ola

11 kommentarer:

  1. Såvitt jag vet finns det ingen redaktion på ET motsvarande den på Roadrunner, utan folk skickar bara in sina artiklar. Det skulle nog finnas plats för mer trollsländematerial i ET och jag tror säkert att de lokala entomologiska föreningarna är intresserade av trollsländeskådare. Tyvärr tror jag att det kan vara lite kulturkrock mellan inbitna "skalbaggssamlare" och nyfrälsta odonatologer. Debatten om skådning vs samling har ju förts ett flertal gånger på Brevduvan. Jag tror också att det kan vara så att kunskapen om trollsländor är ganska låg i de flesta entomologiska föreningar, det är mycket skalbaggar och fjärilar, och det kan kännas konstigt att ordna aktiviteter för folk som kan mer.

    Skulle inte eran blogg kunna byggas ut efterhand för att tillgodose det ni efterfrågar? Jag vet ingen som är mer lämpad att driva något liknande, ni har ju kunskapen och kontakterna.

    SvaraRadera
  2. Roligt att det finns ett sådant intresse för trollsländor!

    Men med det sagt så tycker jag det är väldigt tråkigt att ni utnyttjar denna uppmärksamhet till att göra ett ganska plumpt påhopp på våra insektstidskrifter. Kan väl klargöra mina lojaliteter genom att tillägga att jag nog i första hand är flugsamlare och aktiv i Norrlands Entomologiska Förening, men också fågelskådare sedan barnsben och sedan några år även flicksländedoktorand och trollsländefan.

    Ingen av de tidskrifter ni nämner publicerar ju något redaktionellt material - allt bygger på det material som skickas in. Hur tänkte ni att det nymornade trollsländeintresset skulle märkas i dessa tidskrifter om inte de trollsländeintresserade själva skriver om sina fynd & upplevelser? Tror ingen av FaZett, Graphosoma, Lucanus, Körkmacken, Inocellia, Aromia eller Skörvnöpparn skulle tacka nej till en (eller tio!) artiklar om trollsländor. Stora som små.

    Men entomologer och skådare har ju av hävd ganska olika angreppssätt när det gäller att dokumentera sina fynd: skådare är vana att rapportera sina fynd direkt och få uppmärksamhet via rapportsidorna sist i VF, i fågelrapporten eller bli uppringda av Roadrunner och få berätta om sitt fynd. Entomologer harvar på i det fördolda och publicerar emellanåt sina resultat i mer eller mindre forskningsmässig skrud ("mossiga", som Erik Svensson skrev i en kommentar). Det har funkat bra i ett par hundra år och det kommer nog funka bra i framtiden. Jag säger inte att dessa strategier är optimala, men man får lov att förstå dem innan man börjar härja om vems fel det är att det inte finns ett naturligt forum för insektsskådare. Bara för att det plötsligt uppstår en våg av trollsländeskådare - är det inte lite väl mycket begärt att ET och FaZett och Lucanus och alla andra tidskrifter helt plötsligt ska utveckla helt nya publiceringsstrategier och börja ringa runt till dessa sländskådare, dammsuga artportalen efter intressanta fynd och producera redaktionellt material? Missförstå mig rätt, jag tror att tiden är mogen för en plattform liknande Club300 för trollsländefans, och jag blir jätteglad när jag ser att ni lyckades harva fram våra fynd av sjöflickslända och röd flickslända från Ås lpm (som vi målmedvetet jobbade in för att bättra på landskapslistan), men det är helt onödigt att klaga på SEF och de andra entomologiska föreningarna när det är ett tvåsidigt problem som handlar om att skådare inte har en tradition av att skriva faunistiska artiklar, och entomologer som inte har en tradition av att producera redaktionellt material (vilket tyvärr kräver tid & pengar).

    P.S. Våran tidskrift, Skörvnöpparn (www.norrent.se), hade till exempel varit ett ypperligt forum för en liten presentation av fynden ni gjorde under S. sahlbergi-exkursionen. Vi publicerade senast 2009 det första fyndet av Röd flickslända för Piteå kommun, så trollsländefaunistiken finns där... D.S.

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer. Uppfriskande att folk har åsikter i alla fall.

    Viktor - en i stort bra och sansad kommentar från dig. Att kalla det ett "plumpt påhopp" att ifrågasätta huruvida föreningarna/tidskrifterna vill ha fler medlemmar/läsare då de ej tagit till vara den omfattande "konvertering" av fågelskådare som börjat med fjärilar och sländor är dock helt onödigt. För om det är som du säger att...

    "Entomologer harvar på i det fördolda och publicerar emellanåt sina resultat i mer eller mindre forskningsmässig skrud ("mossiga", som Erik Svensson skrev i en kommentar). Det har funkat bra i ett par hundra år och det kommer nog funka bra i framtiden."

    ...så indikerar ju detta att vi har rätt. Entomologer känner inget behov av aktiv nyrekrytering eftersom det arbetssätt de har kommer funka bra i framtiden också. Och då är inte dessa föreningar och tidskrifter något för oss, som kanske inte ens kallar oss för entomologer utan är trollslände- (& fjärils-)skådare. Vi har inte påstått att dessa tidskrifter är dåliga eller att någon gör "fel" - bara att de inte passar oss i nuvarande format och att vi inte märkt av att de reagerat på det ökade intresset. Och att vi därför får försöka hitta andra vägar att samlas kring vårt intresse. Det är alltså en fullt rimlig fundering och allt annat än ett påhopp.

    SvaraRadera
  4. Att ni har rätt i att många av oss är lite mossiga? Javisst! Jag gillar att vara lite mossig för det får mig att känna en viss närhet till J.W. Zetterstedt, C.F. Fallén och alla andra av mina 1800-talsvänner/idoler.
    ...men om du menar att ni har rätt att dessa tidskrifter därför inte är något för er så tycker jag du har fel! Jag skulle jättegärna att mina småtråkiga flugartiklar (för att jag vill ha dem så) skulle få synas sida vid sida med en fin bildspecial från er senaste tundraexpedition! Jag ser bara inte varför "vår" mossighet ska ställas mot "er" mer poppiga skådning - klart att dessa olika sidor av vårat gemensamma insektsintresse ska kunna finnas sida vid sida under det stora paraplyet "Entomologi". Jag vill gärna se att SEF hade 20 000 medlemmar, men inte på bekostnad av att tvingas sluta få njuta av att vara lite mossig.

    Formatet ändras så fort "ni" börjar skriva! Jag ser fram emot att läsa allt "ni" skriver (precis som jag njuter av att läsa bloggen och tycker att det är ett strålande substitut tills ett nationellt forum finns på plats, om det är det vi vill ha, om vi inte inser att ET är en stor nog kostym för oss alla).

    SvaraRadera
  5. Vettiga synpunkter i stort. Det vi inte håller med om är att det är den enskildes uppgift att tvinga in sina artiklar och att gå med i föreningarna bara för att de finns. Det är främst föreningarnas uppgift att visa att de är mottagliga och intresserade. Det tar en minut (max) att skriva "hej, skulle ni inte kunna skriva lite om er tundraexpedition till vår tidsskrift". Det handlar inte om tid och pengar - det handlar om att visa en gnutta intresse. Att den potentiella skribenten ska utgå från att det finns intresse för ex sin tundraexpedition när det i tidningarna nästan aldrig finns liknande material kan man inte räkna med.

    Entomologin ligger just nu i samma läge som fågelskådningen gjorde i början/mitten av 80-talet. Det finns en ny inriktning som inte varit vanlig tidigare. Sådana som vi som bara tycker det är kul att vara i naturen och njuta av insekterna, lära oss känna igen dem men varken forskar eller samlar. Det är en utmaning för entomologiska föreningar att kunna inkorporera oss på ett sätt som tillfredsställer båda sidor. Fågelskådningen (SOF) misslyckades med detta och Club300 bildades då de inte ansåg att deras inriktning rymdes inom eller accepterades av SOF. Det tog ett tag (15-20 år), sen insåg SOF att det fanns anledning att ta detta intresse för rariteter och kravlöst skådande i fält på allvar om man ville växa, men sen man började göra det har föreningarna närmat sig och fått mycket större acceptans för varandra. SOF har idag fler medlemmar än någonsin. Tror entomologin kan ha mycket att lära av att titta på det och inte bara tro att alla som har någon form av intresse för insekter tycker att befintliga föreningar är en självklar samlingspunkt.

    SvaraRadera
  6. I sammanhanget kan det vara på sin plats att nämna, att utvecklingen i flera andra länder gått i samma riktning som vi nu verkar göra. Trollsländeföreningar finns t ex i Tyskland och England, och dessa är båda stora och synnerligen livaktiga organisationer som gör oerhört mycket för både amatören och forskaren på detta område. Det finns också en global organisation, så det är med andra ord inget märkligt att s a s knoppa av ett särintresse och bilda förening el motsv.

    SvaraRadera
  7. Vi vill passa på och tacka alla som redan sen början kommit med så många positiva kommentarer och även konkreta förslag på vad ni vill att vi ska skriva om. I vinter kommer vi att ta tag i alla önskemål så räkna med att vi inte kommer att göra uppehåll bara för att trollsländesäsongen gör det. Dessutom, nånstans i världen är det förstås ändå trollsländesäsong...

    SvaraRadera
  8. Måste hålla detta lite kort, men jag kan bara instämma i hur mycket dessa föreningar gör för både forskaren och amatören. Jag har i min forskning samlat in - för att i labbet kolla på temperaturkänslighet hos - flicksländor av sex arter från andalucien i söder till norrbotten i norr. Det har varit helt ovärderligt att kunna knyta kontakter över hela europa via lokalföreningar och små publikationer, ja det hade varit helt omöjligt utan dem. Nätverket Oxygastra i Katalonien (www.oxygastra.org) är verkligen ett paradexempel på hur väl ett trollsländenätverk kan fungera! Och för mitt arbete (hitta talrika populationer av C. scitulum i NÖ Spanien till exempel) så har jag minst lika mycket nytta, snarare mer, av en lättsamt hållen exkursionrapport i pdf-format på oxygastras hemsida som av en torr, vetenskaplig rapport över kataloniens trollsländor, eller av en databas med fynd.

    SvaraRadera
  9. Mitt namn är Aliene Janice, jag bor från Lund, Sverige,
    Jag är skild med en son och min sons namn är Felix han är 12 år gammal nu, jag hade en dålig upplevelse i mitt tidigare förhållande, det är en mycket lång historia men jag kommer att skära det kort för dig att förstå det ibland måste vi göra ett personligt beslut för att få det som tillhör dig.
    Min fru skilde mig att gifta mig med en annan man som bor i samma stad. Jag bad om ursäkt för henne och jag bad henne att återvända till mig och till vår son, hon vägrar att komma tillbaka till mig. ,
    För några dagar sedan läste jag en artikel om relation blogg postat av Maria Anderson från Sverige, hon delade en livsförhållande upplevelse på en blogg och hon skriver ut e-postadressen till Dr.OdeDuwa kärlek stava caster som kan återställa tillbaka brutet kärlek äktenskap och ta med Tillbaka ex kärlekspartner inom 3 dagar.
    Jag trodde aldrig på magi, tills min son sa att jag skulle hellre ge det ett försök att få sin mamma hemma.
    Jag skickar mailmeddelande till den postadress som finns på bloggen för att kontakta Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Jag förklarade för honom allt som hänt mellan mig och min ex fru.
    Jag fick ett svarmeddelande att han kan hjälpa mig att ta tillbaka henne hem att älska och lita på mig som mer än någonsin, jag gav det ett försök och jag var glad att följa alla instruktioner från Dr.Odeuduwa Love Spell Caster. Bara några dagar efter att jag fick ett telefonsamtal från min ex fru Laura, ursäktade hon mig, Laura Creturned hemma, hon grät och ber om ursäkt till vår son Felix för att lämna honom så länge.
    Det fungerar som magi verkligen för att det är så fantastiskt hur kärleks stavning fungerar så effektivt inom tre dagar stavningsbön.
    Jag rekommenderade starkt någon som läser detta vittnesbörd som går igenom relationsproblemet att söka efter hjälp för att återställa sant kärlek och lita på kärleksförhållande. Oavsett hur länge din partner lämnade dig kan de fortfarande återvända till dig.
    Det fungerar för mig och så många andra har sagt bra kommentarer om den här stora mannen Dr.ODUDUWA (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera
  10. Jag vill tacka den store DR ISIKOLO för att han återupprättade mitt trasiga äktenskap. Jag heter Anna Dario. Ingen kunde någonsin ha fått mig att tro att vittnesbördet någonsin kommer att bli verklighet. Jag var världens största skeptiker men jag fick höra av en pålitlig källa (en mycket nära medarbetare) och jag provade det, det var en av de bästa sakerna jag någonsin har gjort. Mitt kärleksliv var i spillror, hjärtekross och var på randen av en tredje. Jag kunde helt enkelt inte möta ytterligare en skilsmässa och jag ville försöka hårdare för att få vårt förhållande att fungera men min man verkade inte bry sig. Han gjorde slut med mig igen. Jag var förvirrad och vet inte vad jag ska göra igen, snarare för att komma i kontakt med DR ISIKOLO. Han gjorde en kärleksförtrollning som fick min man att komma tillbaka till mig på exakt 48 timmar, försäkrade han mig. vi är nu väldigt nöjda med oss ​​själva. DR ISIKOLO fick henne att inse hur mycket vi älskar och behöver varandra. Den här mannen är på RIKTIGT och för gott. han kan också hjälpa dig att fixa din trasiga relation. Jag fick tillbaka min man! Det var som ett mirakel. kontakta honom nu om du behöver hjälp. e-post: isikolosolutionhome@gmail.com Du kan också WhatsApp honom på +2348133261196.

    SvaraRadera
  11. Hej alla. Jag heter Stephanie Lois. Alla vittnesmål som så många människor har skrivit om DR ISIKOLO är 100% sanna och inga lögner om det. Min man blev starkt charmad av en dam med mörk magi och helt plötsligt uppstod kaos mellan oss och han lämnade mig och barnen och i 4 månader. Han besökte eller ringde aldrig och det var en tung börda för mig att gå igenom det känslomässiga traumat och ta hand om barn helt själv. Jag gick så långt som att kontakta spiritister från Rumänien, Indien och Lesotho och de misslyckades alla i strävan att lämna tillbaka honom till mig. Jag såg en artikel om DR ISIKOLO och bestämde mig för att ge honom ett försök och han hjälpte mig och min man var renad och renad från charmen och kärleken och harmonin vi delade återställdes och allt detta hände 48 timmar efter att han gjorde jobbet åt mig . Jag är verkligen förvånad och jag har kommit hit för att också uppmuntra alla som behöver någon form av hjälp att kontakta honom för hjälp också. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com och du kan också WhatsApp/Viber honom på +2348133261196.

    SvaraRadera